Wednesday, November 29, 2006

bloghopp

Spotted from Sahalfikri, Bab hak isteri and cinta..untuk renungan bersama "Isteri itu anugerah bukan hak milik"

Excerpt from blog entry..

..."Acapkali aku dengar pasal perempuan yang menyerahkan mahkota diri sebagai bukti CINTA kepada lelaki. Wahai kaum Hawa, jagalah diri anda (nasihat ini untuk adik aku juga). Memang dalam diri manusia ada rasa ingin berCINTA tetapi kekadang kita tersilap memahami erti CINTA sebenar.

CINTA ditafsirkan melalui apa yang kita lihat dan diperlihatkan. Betul tak? Kita biasa disajikan dengan filem-filem cinta tak kira filem Malaysia, Indonesia, Filipina, Sepanyol, dan negara-negara Barat lain. Apakah bukti cinta yang dipertontonkan? Ya, cium-ciuman, dakapan manja, berdua-duaan, berpelukan dan sebagainya.

Maka, apabila terbit rasa 'semacam' pada seseorang, kita suka kat dia, dia suka kat kita, rasa rindulah, rasa sayang sangat dan sebagainya, lalu kita pun benarkanlah adegan-adegan dalam tv itu dilakukan sebagai tanda CINTA.

Stop! If you are in that position, please turn back. Sebabnya adegan-adegan itu untuk yang dah berkahwin je. Kalau belum, itu bukan tandanya CINTA, tapi itu tandanya NAFSU. Memang kalau kahwin pun NAFSU, tetapi tak terlarang.."

No comments: