Tuesday, January 02, 2007

ponder this..

Something to share, a quote which was said to come from Sayyidina Ali Bin Abu Talib r.a. (not sure of its source or originality(keshahihannya) but its insightful to ponder upon, so..)

"Ketahuilah bahawa al-Quran adalah pemberi nasihat yang tidak akan memperdayai. Pemberi petunjuk yang tidak akan menyesatkan dan pembicara yang tidak akan pernah berbohong. Siapa saja yang menekuni al-Quran, maka akan terjadi dua hal berupa penambahan dan pengurangan pada dirinya, yaitu bertambahnya hidayah dan berkurangnya kebutaan ilmu pada dirinya.

Dan ketahuilah bahawa tidak ada seorang pun yang setelah mempelajari al-Quran akan mengalami kesulitan dan tidak ada seorang pun sebelum mempelajari al-Quran akan merasa berkecukupan.

Jadikanlah al-Quran sebagai penawar sakit bagimu dan mintalah pertolongan dengannya. Sesungguhnya dalam al-Quran terdapat penawar penyakit bagi sakit yang paling parah sekalipun, seperti kufur, nifak dan kesesatan. Mohonlah kepada Allah SWT dan menghadaplah kepadaNya dengan penuh rasa cinta.."

and quoting verses from al-Quran, Allah SWT berfirman, terjemahannya..

Alif Laam Miim. Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa. (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib. yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada kitab (al-Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-Kitab yang telah diturunkan sebelummu serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) Akhirat. Mereka itulah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya dan merekalah orang-orang yang beruntung. (al-Baqarah: 1-5)

No comments: