Wednesday, October 08, 2008

Penjelasan Perletakkan Jawatan Mufti Perlis

Post from drmaza.com..

Oleh kerana isu perletakan Jawatan Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin sebagai Mufti Perlis telah menjadi polemik, maka dengan ini dikeluarkan beberapa kenyataan rasmi;

1. Isu ini diharapkan tidak dipanaskan lagi kerana beliau telah membuat keputusan dan surat beliau kepada USM untuk kembali bertugas telah pun dihantar dengan rasminya.

2. Beliau juga berterima kasih kepada Negeri Perlis yang telah memberi peluang kepadanya sepanjang tempoh yang lepas.

3. ‘Permainan silap mata politik’ adalah perkara yang biasa berlaku dalam negara ini, namun maksud tersebut tercapai dengan mudah kerana beliau sendiri mempunyai hasrat untuk berhenti.

4. Terima kasih kepada Kerajaan Perlis yang lepas dan juga Pihak Istana Perlis yang selama ini memberikan ruang yang amat baik.

5. Tanggungjawab dakwah dan seruan kepada kebenaran akan diteruskan seperti biasa.


6. Perletakkan ini juga adalah bukti bahawa pandangan, teguran atau sokongan tidak bertujuan mendapat kedudukan dan jawatan.


7. Beliau kemungkinan akan pergi membuat cuti penyelidikan di luar negara dalam masa yang terdekat.

8. Ruang dakwah dan memberikan pandangan insyaAllah masih terbuka di masa hadapan dengan apa yang akan Allah permudahkan.

9. Pandangan yang berpaksi prinsip sentiasa terpaksa membayar harganya, dan ini mungkin sebahagian daripadanya.

10. Diharapkan mereka yang berjawatan yang sama selepas ini sentiasa memberikan pandangan untuk kebaikan imej Islam, rakyat dan negara.


11. Beliau berdoa kepada Allah agar dalam tempoh dua tahun yang lepas semasa beliau bertugas sebagai mufti beliau telah berbuat sesuatu dalam pembinaan prinsip dan minda rakyat berasaskan kepada kefahaman dari al-Quran dan al-Sunnah.

12. Kontrak muftinya akan tamat pada akhir Oktober 2008.

13. Terima kasih kepada banyak pihak; rakyat dan pemimpin yang telah memberikan sokongan moral dan semngat yang begitu padu selama ini.

** Penjelasan rasmi daripada Mufti Perlis ini disediakan oleh webmaster drmaza.com
** Terima kasih.

Just to add..


I felt that within these two years, he has done a lot. He has made good use of his position as a Mufti to resolve many issues that exist within the country. He has somewhat improved the image of Islam in Malaysia.

Many misconceptions about Islam were resolved and even non-muslims were more satisfied with his views and explanation of Islam rather than the form of Islam that was portrayed generally in Malaysia. He has made people understand that Islam is strong by itself and has always been progressive, fair and a way of life that is practical at any time and place.

He advised and voiced out on all fronts regardless of race, political party or leader when Islam is being misrepresented or misunderstood and does likewise when praise is due concerning Islam.


He's always consistent in his da'wah, whatever he advised or brought up was the same as what he had done previously as an independant da'ie before he was selected for the Mufti post. The only difference is that his position as a Mufti enabled him to reach out to a wider scope and as a result it garnered more attention from the media.

Well done Dr Asri!

I haven't had a chance to meet him personally, but just to share a story, some friends from University of Madinah did. They asked him for advice and to supplicate for them as they hoped that one day, they would be able to be da'ies like Dr Asri himself.

But Dr Asri told them this,"Don't be like me, be even better than me!"


May Allah bless his efforts and grant him health and success in his future endeavors. May Allah bless our region with even more proficient scholars similar or even better than Dr Asri in the future, Ameen.

1 comment:

madame blossom said...

i like his leadership and views too.

Ameen to your doa.