Tuesday, May 27, 2008

Negative consequences of horror movies.

News report from utusan malaysia..taken from drmaza.com

Ia diakui oleh Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin yang turut menganggap ada antara filem hantu tidak menyumbang kepada pembentukan insan. Malah Islam sendiri tidak menerima apa-apa perkara yang boleh memperbodohkan masyarakat termasuk juga sesuatu pekara yang divisualkan dalam filem.

Lebih membahayakan apabila sesebuah filem seram itu ditonton oleh kanak-kanak yang sedang membesar kerana ia boleh mempengaruhi pemikiran mereka.

"Filem-filem seram yang keterlaluan adalah berbahaya kerana ia boleh menyumbang kepada penyelewengan akidah.

"Kepercayaan bukan-bukan seperti ada kuasa ghaib yang divisualkan dan hantu itu boleh mengetahui sesuatu perkara boleh menyebabkan masyarakat terpengaruh dan mempercayainya," kata Dr. Mohd. Asri ketika dihubungi Jumaat lalu.

Filem seperti ini kata beliau boleh merosakkan akal disebabkan unsur serta gambaran yang diperlihatkan mengenai makhluk halus itu adalah tidak benar.

Maka ujarnya, secara tidak langsung akan lahir masyarakat yang penakut apabila mereka terlalu dimomokkan dengan filem seperti itu.

"Kita bimbang filem itu mempengaruhi jiwa masyarakat yang akhirnya menyebabkan mereka akan takut walaupun hendak ke bilik air," katanya.

Bagaimanapun kata beliau, tidak salah untuk menghasilkan filem seram asalkan tidak diselitkan dengan unsur khurafat selain perlu menggambarkan syaitan itu lemah.

Dalam masa yang sama filem hantu yang dihasilkan juga perlu memberi kesan positif agar manusia tidak hilang keyakinan diri.

Mengambil contoh filem Zombie Kampung Pisang arahan Mamat Khalid, kata beliau, tema yang dibawa dalam filem tersebut tidak bercanggah kerana akhir cerita memperlihatkan makhluk halus itu tidak dapat menguasai manusia.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments: